ActiveFloor: Bewegend leren

ActiveFloor

ActiveFloor: Bewegend leren

De laatste jaren hoor je steeds vaker het geluid dat kinderen meer moeten bewegen. Kinderen worden steeds zwaarder en daarvoor is beweging altijd goed! Maar niet onbelangrijk is dat uit steeds meer studies naar voren komt dat beweging tijdens het leren ervoor zorgt dat het geleerde beter blijft hangen! Actieve fysieke reken- en taal activiteiten kunnen bijdragen aan het verbeteren van de schoolprestaties.

In veel klassen wordt door leerkrachten met grote regelmaat gebruik gemaakt van korte werkvormen tussendoor zodat de leerlingen even kunnen bewegen, ontspannen en weer concentratie kunnen opbrengen voor de volgende les zoals Energizers, een dansje, liedje of spelletje. Maar waarom niet meer bewegen tijdens het leren?! Laat leerlingen de getallenlijn op en neer springen, in vakken op de grond woorden springend hakken of een bus maken en van halte naar halte rijden bij het aanleren van bussommen.

op een bewegende manier leren

Hiervoor is er een nieuwe ICT oplossing beschikbaar in Nederland. De Active Floor. Dit is een projector die spellen projecteert op de grond waarbij je zelf de inhoud kunt invullen. Kinderen kunnen doormiddel aanraking (op een vakje springen of een voet neerzetten) iets kiezen of het antwoord geven. Er zijn 10 spellen beschikbaar in drie verschillende categorieën. Spellen puur voor ontspanning, beweging en entertainment. Spellen gericht op samen oplossingen zoeken en quiz spellen. Bij verschillende spellen kun je via de website zelf inhoud geven aan het spel, hierdoor maak je weer een geheel nieuw spel! Het template blijft echter hetzelfde waardoor het voor iedereen makkelijk wordt nieuwe inhoud te ontwikkelen. Het is interactief leren door middel van beweging en games. Bij alle spellen gaan er meerdere leerlingen tegelijk spelen en vaak moeten ze ook samenwerken om tot een oplossing te komen!

op een bewegende manier leren

innovatief leren met eigen content

Er zit bijvoorbeeld een memoryspel in waarbij je de inhoud kan aanpassen. Laat de leerlingen een tafelsom bij het antwoord zoeken. Of naam van een kind bij een pasfoto om elkaar te leren kennen aan het begin van het schooljaar. Een van de spellen waar ik enthousiast over ben is een storytelling spel. Hiermee kunnen kinderen zelf verhalen vertellen aan de hand van plaatjes en blijft het spannend hoe het eindigt. Omdat de leerlingen in beweging zijn, uitgedaagd worden en omdat het leuk is onthouden ze de opgedane kennis beter!

Extra leuk zou natuurlijk zijn als leerkrachten de gemaakte inhoud gaan delen met elkaar! Hierdoor hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden maar kunnen we gebruik maken van elkaars kwaliteiten. Hierover later meer!

Wat onze klanten over de ActiveFloor zeggen

Nieuwsgierig naar de ervaringen van onze klanten en de wijze waarop zij de ActiveFloor in het onderwijs/opvang hebben geïmplementeerd?
  • Joep

Joep van den Hout

“Door de ActiveFloor worden de leerlingen op een speelse manier gestimuleerd om de dagelijkse lesstof te verkennen, waardoor ze onbewust en spelenderwijs leren. Daarnaast is het handig dat leerkrachten de spellen kunnen aanpassen aan de specifieke lesstof die zij behandelen.”

• Robert

Robert de Beer

“Het mooie aan de ActiveFloor is dat het zowel competitie als samenwerking aan moedigt. Het is inspirerend om te zien hoe enthousiast de leerlingen zijn als ze met behulp van de ActiveFloor aan het leren zijn. “

Ontdek & Speel

Vraag een gratis demo aan om kennis te maken met de Active Floor

Pro 3
    Ontdek & speel

Vraag een gratis demo aan om kennis te maken met de Active Floor: Bewegend leren!