WannaCry: bent u voorbereid op de volgende cyberaanval?

Lamp Kennisbank
WannaCry: bent u voorbereid op de volgende cyberaanval?

De cyberaanval WannaCry maakte de afgelopen dagen minimaal 226.000 slachtoffers. Inmiddels is verdere verspreiding voorkomen, maar de dreiging is nog niet weg! Er zullen ongetwijfeld nog meer cyberaanvallen volgen, met mogelijk desastreuze gevolgen. Bent u voorbereid?

WannaCry
“De reikwijdte wereldwijd is ongekend” zegt directeur Rob Wainwright van Europol in het Britse tv-programma ITV’s ‘Peston on Sunday’ over de cyberaanval die bedrijven, ziekenhuizen en ministeries wereldwijd teisteren met ransomware. Veel van de getroffen computersystemen zijn van bedrijven, ook grote concerns, zo verwacht hij. Rusland en het Verenigd Koninkrijk zijn het sterkst getroffen.”We hebben nu te maken met een dreiging die escaleert”, aldus Wainwright. “De cyberaanval met ransomware is van een nooit gezien niveau en vereist een complex internationaal onderzoek om de schuldigen te vinden.”

Voorlopig zijn Nederlandse bedrijven en overheden nog nauwelijks geraakt door de cyberaanvallen. Parkeerbedrijf Q-Park meldt te zijn geraakt. Daardoor konden mensen in diverse parkeergarages in het land niet betalen. ‘Expertteams werken aan een oplossing van het probleem’, zo meldt de bedrijfssite zondag. ‘We hebben drie of vier gevallen van ransomware in Nederland gezien’, zegt Christaan Beek, hoofdonderzoeker bij McAfee. ‘Dat aantal is verwaarloosbaar.’

Bent u voorbereid?
WannaCry is nog maar het begin. Er zullen ongetwijfeld nog meer cyberaanvallen volgen, met mogelijk desastreuze gevolgen. Door u goed voor te bereiden kunt u een cyberaanval mogelijk voorkomen of de schade beperken. Neem contact op met de medewerkers van ICT voor School om u volledig te laten informeren hoe u uw schoolnetwerk het beste hiertegen kunt beveiligen.