Weer grote ransomwareaanval wereldwijd

Lamp Kennisbank
Weer grote ransomwareaanval wereldwijd

U heeft het vast al gehoord in het nieuws. Opnieuw heeft een cyberaanval wereldwijd voor de nodige problemen gezorgd. Ook in Nederland zijn een aantal grote bedrijven en organisaties het slachtoffer geworden van deze vorm van cybercriminaliteit.  Computers en belangrijke bestanden worden hierbij versleuteld waarna de systemen niet meer te gebruiken zijn totdat er geld wordt overgemaakt. Ditmaal lijkt het te gaan om de zogenaamde Petya variant die veel gelijkenis vertoont met het Wannacry virus maar hierover is men het nog niet volledig eens.

Helaas vinden deze “cyberaanvallen” steeds vaker plaats. Als school wilt u natuurlijk niet dat uw kostbare privacy gevoelige datagegevens in handen van criminelen belanden.
Reden genoeg om weer eens even bij stil te staan bij de digitale beveiliging binnen uw schoolorganisatie en om na te denken over hoe u zich het beste kunt beschermen tegen dit soort aanvallen.

Hoe kan uw school zich zo goed mogelijk beschermen tegen cyberaanvallen?

1. Een geavanceerde firewall (UTM)
  2. Virusscanner die goed en up-to-date is
  3. Advanced Threat Protection als beveiliging bij e-mail
  4. Updates en Monitoring (Zorg dat uw computers, software, routers, firewall, printers, wireless accesspoints allen up-to-date zijn en worden bijgewerkt en verbeterd waar nodig)
  5. Dagelijkse een Online Back-up

Belangrijk om te weten is dat de strijd tegen cyberaanvallen nooit ophoudt. Dit is een continue proces. Het is daarom verstandig om uw ITér wat frequenter naar uw netwerk te laten kijken.
Eenmalig implementeren van diverse beveiligingscomponenten is niet toereikend. Alles goed bijhouden en bijwerken is dan ook essentieel.

ICT voor School kan u hierbij adviseren, ondersteunen en helpen. We leveren diverse veiligheidspakketten die het risico op het verlies van kwetsbare data aanzienlijk verkleinen en waarmee uw schoolorganisatie beter beschermd is.

Neem contact met ons op