Met je school overstappen naar de cloud

Met je school overstappen naar de cloud

Tegenwoordig is de Cloud niet meer weg te denken en beginnen ook scholen steeds meer het nut van de Cloud in te zien. Er zijn handige functies voor zowel het bestuur, docenten en leerlingen. Hoe gaat u die overstap aanpakken en met welke aspecten moet u rekening houden bij het overstappen naar een Cloud omgeving?

Voordelen van de Cloud

De Cloud heeft veel voordelen voor het onderwijs:

• Het is flexibel en schaalbaar, wat wil zeggen dat u het helemaal naar uw wensen kan inrichten. Stel alleen de dingen in waar u gebruik van wilt maken.
  • Het bespaart kosten op stroom en onderhoud en aanschaf van hardware omdat u geen lokale server meer nodig hebt.
  • Het is mogelijk om samen te werken in één bestand. Zo komt u niet in de knoop met mailtjes of overbodige versies.
  • Met een internetverbinding hebt u overal toegang tot uw bestanden.
  • De Cloud is voorzien van automatische updates, zo beschikt u altijd over de meest recente features.

Wat heeft de Cloud het onderwijs te bieden?

Naast de voordelen van de Cloud biedt het vele oplossingen voor docenten en leerlingen zoals de applicaties van Office 365. Leerlingen kunnen in groepsprojecten tegelijkertijd in dezelfde bestanden werken en alles overzichtelijk houden omdat de bestanden op één plek bewaard kunnen worden. Daarnaast is er voor het bestuur telefonie in de Cloud, ook wel hosted VoIP genoemd.

Hoe stapt u zorgeloos over naar de Cloud?

Om zorgeloos over te stappen naar de Cloud hebben we een stappenplan opgesteld:

• Stap 1: De voorbereiding
    Voordat u begint met overstappen moet u eerst goed nadenken over de hoeveelheid tijd die u er in wilt steken en hoeveel er mag worden veranderd aan de werkprocessen en applicaties.
  • Stap 2: Kies het juiste platform
    De office toepassingen van Office 365 zijn up-to-date en biedt ook onderwijs gerichte apps zoals OneNote Class Notebook en Forms waar u makkelijk een quiz kan maken die elke leerling op elk apparaat kan maken.
  • Stap 3: De migratie
    Als u er helemaal zeker van bent wat u wilt gebruiken voor de Cloud kan de migratie van start. Alle mappen en bestanden worden eerst geback-upt zodat ze veilig staan. Dan worden ze van de server gehaald en geüpload naar de Cloud. Als u voor Office 365 hebt gekozen worden de gezamenlijke bestanden naar SharePoint verplaatst. Heeft u een mappenstructuur en wilt u die behouden? Dat is geen probleem, want uw bestanden worden met de huidige mappenstructuur overgeplaatst en de bestanden blijven hetzelfde.
  • Stap 4: Implementatie, gebruik en evaluatie
    Het is belangrijk om aan het begin na de migratie voor een periode te blijven evalueren op het gebruik van uw systeem. Dat kunt u bijvoorbeeld aanpakken door een kleinschalige pilot uit te voeren. Daarbij is een briefing voor uw onderwijs instelling van belang zodat iedereen weet hoe ze in de Cloud moeten werken.

Maatwerk oplossingen voor de Cloud

Bent u in het onderwijs van plan om over te stappen naar de Cloud? U kunt ons op elk moment raadplegen voor een advies op maat voor uw huidige school situatie. Bij ict voor school willen we daar graag met u over praten en leggen we uit hoe de migratie werkt, zodat u weet wat u kan verwachten van het migratieproces. Bel ons gerust naar 013 – 504 1888 of stuur een mailtje naar info@ictvoorschool.nl.